مجموعه خودروهای ایرانی در بورس در روزی جدید

بر اساس گزارش رسمی ایران خودرو به سازمان بورس در 14 مهرماه، این شرکت از عرضه 88 درصد خودروهای تولیدی شهریور 1402 خودداری کرده است.

گزارش رسمی ایران خودرو به سازمان بورس نشان می دهد که این شرکت در شهریورماه امسال 2410 دستگاه هایما تولید کرده اما تنها 263 دستگاه به مشتریان فروخته و در شهریورماه 2147 دستگاه هایما را نفروخته است.

بر اساس مصوبه شورای رقابت، خودروسازان موظف هستند تمامی محصولات خود را به صورت مستمر در سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه کنند و از سوی دیگر، ایران خودرو تاکنون تمامی خودروهای خود را تا پایان سال 1403 به فروش رسانده است.

این در حالی است که افرادی که در تابستان 1402 نوبت تحویل خودروی خود در سامانه یکپارچه شده بود همچنان بلاتکلیف هستند و نگران افزایش قیمت کارخانه ای این خودرو هستند.

* ایران خودرو و سایپا از یک ماه پیش تقاضای افزایش قیمت داشتند

در همین رابطه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با «فورس» با اشاره به درخواست افزایش قیمت دو خودروساز داخلی می گوید: دو شرکت ایران خودرو و سایپا تقاضای افزایش قیمت را داشته اند. واگذاری این شرکت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حدود یک ماه پیش.

وی مدعی شد: بر اساس محاسبات و مستندات ارائه شده از سوی خودروسازان داخلی (آهن خودرو و سایپا)، افزایش هزینه تولید و مواد اولیه خودروسازان داخلی از 35 به 38 درصد مشمول افزایش قیمت بوده است، بنابراین لازم است مقایسه شود. قیمت محصولات این خودروسازان در صورت افزایش قیمت خودرو در اردیبهشت ماه بدون شک افزایش قیمت خودرو موجب ضرر سهامداران خودرو خواهد شد.

به گفته دبیر اتحادیه خودروسازان، عدم افزایش قیمت خودرو همراه با افزایش هزینه ها، صنعت خودرو را نابود می کند، زیرا در این شرایط بدهی خودروسازان به قطعه سازان دائما افزایش می یابد و بنابراین، امکان تولید و تامین قطعات سازنده کاهش می‌یابد و بر همین اساس تولید خودرو نیز کاهش می‌یابد. عمده مواد اولیه مورد نیاز خودرو از بورس خریداری می‌شود و قیمت این محصول در بورس رو به افزایش است. اما قیمت خودرو به عنوان محصول نهایی اجازه افزایش نخواهد داشت.

نعمت بخش می گوید: قیمت مواد اولیه خودرو از سال 1392 تا 1402 38 برابر شد و مشخص شده است که در همین مدت قیمت محصولات فولادی مورد نیاز خودروسازان 45 برابر و قیمت محصولات فولادی نیز 38 برابر شده است. . 70 درصد نسبت به سال گذشته، اما قیمت خودرو در 10 سال گذشته 13 برابر شد، به دلیل این مشکل و قیمت گذاری اجباری، خودروسازان متضرر شدند و به دلیل همین مسائل، ایران خودرو 9 هزار میلیارد تومان ضرر کرد. سه ماهه اول سال جاری. میانگین قیمت محصولات ایرانیان خودرو و سایپا 2000 دلار است، بنابراین همزمان با افزایش ارزش ارز، افزایش قیمت مواد اولیه نیز در قیمت نهایی محصول بسیار موثر است.

به گفته نعمت بخش، دولت باید به خودروسازان اجازه دهد که خودروها را به شکلی که صلاح می دانند بفروشند تا خریداران خودرو از رقابت بین آنها سود ببرند.

* در شهریورماه تنها 12 درصد چادرهای تولیدی به بازار فروخته شد

طبق آمار صرافی کدال، ایران خودرو از ابتدای سال مالی تا 10 شهریور 1402، 10 هزار و 528 دستگاه هایما تولید و 7 هزار و 655 دستگاه فروخته است، به عبارتی حدود 73 درصد از خودروهای تولیدی هایما در بازار فروخته شده است. شهریور امسال تنها 12 درصد از هیماسی تولید شده در این ماه به بازار عرضه شد.

این در حالی است که ایران خودرو از ابتدای سال مالی تا 10 شهریور 1401 تعداد 6570 دستگاه چادر تولید و 6009 دستگاه چادر (بیش از 91 درصد) تحویل داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو می گوید: با کاهش عرضه خودروسازان، قیمت بازار خودرو افزایش می یابد.

پیش از این نیز متقاضیان خودروهای تارا از تاخیر طولانی در تحویل این خودروها از ایران خودرو گلایه داشتند.

پیش از این سازمان استاندارد و سازمان تعزیرات حکومتی «مونتاژ خودرو توسط ایران خودرو» را تایید کرده بودند.

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما