پس از گذشت 7 ماه از ثبت نام اول و بلوکه شدن پول 30 هزار متقاضی خرید خودروهای وارداتی، قیمت “علی الحساب” برای چند خودرو عصر روز گذشته منتشر شد.
اگرچه اولویت واردات خودروهای زیر 10 هزار یورو و سپس واردات خودروهای با قیمت نهایی 20 هزار یورو بود و انتظار می رفت این خودروها با قیمتی بین 1 میلیارد تا 1.5 میلیارد تومان به دست مشتریان برسد؛ اما قیمت های بارگذاری شده بر روی سیستم یکپارچه خودروهای وارداتی نشان می دهد که قیمت های نجومی از کارخانه تا بازار قابل انتظار است.
ارزان ترین محصول وارداتی زوت دی ال 5 با قیمت 770 میلیون تومان است که توسط پارس خودرو وارد می شود. هیوندای کورتا به ارزش یک میلیارد و 350 میلیون تومان، هیوندای النترا یک میلیارد و 600 میلیون تومان، جتا VS7 یک میلیارد و 650 میلیون تومان و کیا سلتوس به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون تومان در سامانه بارگذاری شده است. البته گفته می شود که این قیمت ها «محاسبه» بوده و بر اساس قوانین مالیاتی و هزینه های دولتی مربوط به ثبت نام خودرو و غیره، 25 درصد به ارزش اصلی خودروهای وارداتی اضافه می شود. ضمناً سود شرکت های واردکننده نیز باید محاسبه شود که در صورت احتساب حدود 15 درصد در مجموع 40 درصد به قیمت های اعلامی اضافه می شود.
علاوه بر این، خودروها پس از عرضه توسط مناقصه گران در بازار آزاد، قطعاً با قیمت بسیار بیشتری به فروش خواهند رسید. پدیده ای که اکنون با اختلاف قیمت بسیار زیاد بین کارخانه و بازار محصولات داخلی مشاهده می شود و حالا به نظر می رسد برای خودروهای وارداتی نیز تکرار شود.
با این حساب باید پرسید که واردات خودرو از این طریق پس از یک سال و نیم معرفی و هیاهو چه تاثیری بر بازار آشفته امروز خواهد داشت؟
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در واکنش به اعلام قیمت 6 خودروی وارداتی به «اعتماد» گفت: همانطور که پیش از این مسئولان در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی قول داده بودند، قیمت های قبلی بسیار کمتر بود. و خودروهای وارداتی از 5000 دلار تا 10000 دلار افزایش یافت. مشکل واقعی این است که اگرچه وعدههای مردان در رسانهها شنیده میشود، اما وقتی این وعدهها محقق نمیشود، هیچکس پاسخگو نیست.
کاکایی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود که این وعده ها درباره خودروهای ارزان قیمت نیست، افزود: قیمت هایی که امروز در سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد شگفت انگیز نیست اما آن وعده ها شگفت انگیز بود و از همان روز اول که بحث واردات خودرو افزایش یافت. ، مشخص شد که در دوران تحریم خرید این برندهای ذکر شده از شرکت های اصلی غیرممکن بود.
گارانتی خدمات پس از فروش چیست؟
این کارشناس خودرو با اشاره به مشکلات حواله وجه، تراکنش های بانکی، هزینه های حمل و نقل خودرو و … گفت: آنچه به عنوان قیمت در حساب اعلام می شود، قیمت اصلی نیست و معلوم نیست پس از فروش چه خدماتی خواهد داشت. . خودروهایی مانند .. با اشاره به شرکت های خصوصی واردکننده این خودروها گفت: باید دید این شرکت ها چند نماینده در کشور دارند و چه تضمینی برای خدمات پس از فروش ارائه می کنند. کاکایی تصریح کرد: امروز هیچ شرکت خودروسازی معتبری در دنیا به ما خودرو نمی فروشد، به عنوان مثال اگر خودروی «چانگان» توسط شرکت سایپا وارد شده باشد، امکان معامله مستقیم شرکت سایپا با خود شرکت چانگان وجود دارد. اما هیوندای چگونه به ما خودرو فروخت و با چه نرخی این کار را انجام داد؟ به احتمال زیاد این خودروها را از تجار حاشیه خلیج فارس خریداری کرده اند.
این کارشناس خودرو ادامه داد: نکته دیگر این است که آیا در تولید این خودروها از قطعات اصل استفاده شده است یا تقلبی؟ در عین حال خریدار متوجه این موضوع نمی شود و خود خودروساز نیز این موضوع را درک می کند و خریدار باید در این نوع معاملات به فروشندگان اعتماد کند چرا که چاره دیگری ندارد و مسئولیتی بر عهده او نیست. در این راستا و پس از آن افراد می مانند و خدمات پس از فروش که اصلا شرایط آن مشخص نیست. کاکایی بیان کرد: زمانی که مشتری از سایپا خودرو می خرد، در نهایت این شرکت مسئول ایرادات خودروی تولیدی خود است، اما خودروهای وارداتی این گونه نیستند و تجربه تاریخی ثابت کرده است که هیچ فردی پاسخگو نیست، در سال 1393 اعلام شد. و 2015. هرکسی که قصد واردات خودرو را دارد باید با سازنده اصلی قرارداد امضا کند تا از تقلبی شدن خودروها جلوگیری شود.
شرکت های معروف دنیا بدون تماس
برای ایران نمی دهند
وی با اشاره به کلاهبرداری هایی که در این زمینه صورت می گیرد، اضافه کرد: به عنوان مثال قسمت گرمکن صندلی ها تعویض می شود یا ال سی دی ها تعویض می شود و یا کارکرد خودروی قدیمی به صفر می رسد و به صورت خودرو فروخته می شود. صفر کیلومتر البته قصد ندارم کسی را مقصر بدانم اما قانونی که در سال 1395 تصویب شد اصلا اجرا نشد.
کاکایی گفت: اگر یکی از معتبرترین شرکت های دنیا خودروها را به دلیل نقص فنی فراخوان کند؛ القاعده نیز باید ایران را به چالش بکشد. اما ما هرگز این فراخوان ها را در کشور ندیده ایم و این یک گام به عقب است و با کوتاه آمدن و بی توجهی به یکسری مسائل صرفاً به دلیل اینکه می خواهیم خودرو را وارد کشور کنیم این اقدامات انجام شده است و در صورت مشاهده قیمت ها از به دلیل تحریم ها علیه ایران
چرا روال قیمت گذاری مشخص نیست؟
وی در خصوص تاثیر واردات این خودروها بر بازار خودرو افزود: در صورت افزایش واردات خودرو به دلیل تقاضای ارز، ممکن است قیمت ها کمی افزایش یابد، اما همانطور که گزارش شده، تعداد خودروهای ورودی به کشور محدود است و می تواند به 10000 دستگاه برسد که تأثیر زیادی روی قیمت ها ندارد.
کاکایی خاطرنشان کرد: چرا قیمت این خودروها در سامانه یکپارچه خودرو افزایش یافته است؟ این نوع قیمت گذاری در سیستم یکپارچه خودروها سفارش داده شده است و چرا اصلا روال قیمت گذاری مشخص نیست؟ ابهامات زیادی در این مورد وجود دارد.
وی افزود: اگر می خواهند بازار خودرو را متعادل کنند باید به اندازه کافی خودرو وارد کشور شود تا بازار متعادل شود. اما با توجه به اینکه پول کافی در کشور وجود ندارد، این واردات الزاما رانتی است و هنوز نمی دانیم این قیمت ها واقعی است یا ظاهری، اگر عده ای این خودروها را خریداری کرده و سپس در بازار آزاد بفروشند. با قیمت بالا یعنی این بازار در حال تبدیل شدن به اجاره است.
قیمت های اعلام شده
این دو برابر بازار جهانی است
حسین رحیمی کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به «اعتماد» می گوید: قیمت های اعلام شده در سامانه تک خودرویی برای پرداخت علی الحساب تقریبا دو برابر یا کمی بیش از دو برابر قیمت دلاری این 6 خودرو است. مدل های کشورهای دیگر یعنی تعرفه بالا 100% گمرک است.
این کارشناس خودرو ادامه داد: در مورد میزان تعرفه ای که گمرک برای این خودروها در نظر می گیرد بحث شد و با این قیمت ها مشخص شد که این تعرفه بیش از 100 درصد افزایش یافته است و اگر مشکوک باشد که اگر قیمت ها در بازار خودرو که تحت کنترل هستند دریافت می شد، بهتر بود لیست قیمت های پایین تری اعلام می کردند، زیرا با این لیست قیمت ها طبیعتا قیمت خودروهای وارداتی بالاتر از حد انتظار است و در مقایسه با قیمت های موجود در بازار خودرو، اگر دولت قیمت ها را افزایش می دهد، اگر این خودروها مناسب تر باشند، سود تعرفه گمرکی را کاهش می دهد.
تعرفه گمرکی بالاست
رحیمی خاطرنشان کرد: به غیر از تعرفه اعمال شده بر قیمت این خودروها، موارد دیگری مانند هزینه مالیات و شماره گذاری و … نیز وجود دارد و به نظر می رسد حدود 30 درصد به این قیمت های اعلام شده اضافه شود، اما در مجموع هر تفاوتی وجود داشته باشد. در قیمت ها منجر به خرید و فروش و واسطه می شود و این قیمت ها همچنان بالاست و اگر دولت بخواهد با واردات خودرو به بازار داخلی کمک کند باید تعرفه واردات کمتری را در نظر بگیرد.
این کارشناس بازار خودرو افزود: واردکنندگان خودرو بیشتر شرکت های خودروسازی هستند و موضوع اصلی سود این شرکت های واردکننده نیست، بلکه تعرفه های گمرکی است که دولت برای آنها در نظر گرفته است و تا زمانی که این تعرفه ها بالا باشد، قیمت ها نیز بالا می رود. به طور طبیعی افزایش خواهد یافت.
خدمات پس از فروش شرکت های مختلف جای سوال دارد
وی درباره خدمات پس از فروش این خودروها نیز گفت: خودروی وارد شده توسط سایپا طبیعتا خدمات پس از فروش دارد و وظیفه اوست که این خدمات را ارائه دهد اما اگر شرکت های مختلف این خودروها را وارد کنند متاسفانه مشکل ایجاد می شود. در صنعت خودرو وجود دارد. خدمات پس از فروش نیز از فروش حاصل می شود.
رحیمی با اشاره به مسائل تحریمی که برای این کشور به وجود آمده است، افزود: برندهای کره ای و ژاپنی به طور مستقیم به تجار ایرانی خودرو عرضه نمی کنند و واردکنندگان چاره ای جز خرید از واسطه ها نداشتند و باید به نوعی تحریم ها را دور می زدند. .